Anbefalinger fra festivalprogrammet


Usikker på hva du skal se på Femfilm? Her følger noen hete tips fra tre garvede filmfeminister.

Vigdis Lian anbefaler:

Vigdis Lian er styreleder i Femfilm. Hun har tidligere vært bl.a. direktør i Norsk Filminstitutt og programsjef ved Den norske filmfestivalen (Haugesund).

HENDELSEN
Femfilms program er spennende og variert, og det er ikke helt enkelt å anbefale noen filmer fremfor andre. Men flere av filmene minner oss om dagsaktuelle kamper kvinner må kjempe, om og om igjen, for eksempel kvinners grunnleggende rett til å bestemme over egen kropp.

Filmen Hendelsen er basert på forfatteren Annie Ernauxs roman ved samme navn, om 23-åringen som blir gravid og verken kan eller vil beholde barnet. Hun er student, året er 1963, og abort er forbudt. Kvinner kjemper den samme kampen i dag, i en rekke land og i en rekke miljøer, og illegal abort er livsfarlig. Den selvfølgelige retten kan ikke tas for gitt.

WRITING WITH FIRE
Ytringsfrihet kan heller ikke tas for gitt, og kvinners mulighet til en plattform er mange steder begrenset og mange steder umulig. Khabar Lahariya (“nyhetsbølge”) er Indias eneste nyhetskanal som utelukkende er drevet av kvinner, og fra folkegruppen Dalit (tidligere omtalt som “kasteløse”). Writing With Fire følger den fryktløse sjefsreporteren Meera, den dedikerte nybegynneren Suneeta og den talentfulle journalisten Shyamkali, gjennom overgangen fra fysisk avis til publisering på digitale flater.

TROND GISKE – MAKTA RÅR
Akkurat mens vi tror at #meetoo har sunket inn, får vi en ny påminnelse om mangel på innsikt og forståelse av egne handlinger og holdninger blant politikere. Derfor er Makta rår fremdeles en aktuell og nødvendig film.

Ada Moe Fause anbefaler:

Foto: Arne Bakk

Ada Moe Fause er leder i Feministisk Filmklubb, som viser forplantningsthrilleren Évolution på Femfilm lørdag kl. 13:00.

KORT 3: RECLAIM THE STREETS
Feministisk filmklubb har siden starten arrangert ulike kortfilmvisninger, og det er et format vi er veldig glade i. Derfor ønsker jeg å anbefale kortfilmdagen på Femfilm. Jeg vil spesielt trekke frem programmet Kort 3: Reclaim the Streets: der kan du blant annet se den finske filmen The Night of the Living Dicks, en utrolig morsom og leken horror-dick-flick.


TYSTNADEN I SÁPMI
Seksuelt misbruk er et strukturelt problem på verdensbasis, noe blant annet krigen i Ukraina beviser. Her hjemme er det påfallende at samiske er mer utsatt for overgrep enn etniske nordmenn, og det er et tema jeg mener det burde snakkes mer om. Derfor vil jeg anbefale spesialvisningen av dokumentaren Tystnaden i Sápmi med forfilm og panelsamtale.



Helene Aalborg anbefaler:

Festivalsjefen i Femfilm tipser om noen av sine personlige favoritter fra programmet:

QUEEN OF GLORY
På festivalens første dag viser vi en nydelig, lavmælt og intim indie-film fra The Bronx. Denne debutspillefilmen handler om amerikansk-ghanesiske Sarah, som egentlig står klar til å følge med sin gifte elsker når han flytter til en annen kant av landet pga. jobb (hennes egen forskning er det ikke så farlig med). Men plutselig dør moren hennes, og Sarah må utsette reisen for å håndtere de ghanesiske slektningenes forventninger til begravelse og andre ritualer. I tillegg har moren etterlatt henne sin kristne bokhandel, som drives av en tidligere straffedømt. Resultatet er et eksistensielt identitetsdrama fra et “third culture”-perspektiv, med subtil humor og skarpe observasjoner.


KORT 2: KUNST
Ett av de fem programmene på kortfilmdagen vår tar for seg temaet kunst. Seks forskjellige kortfilmer fra Europa og Nord-Amerika forteller om kvinners tilnærming og forhold til kunst i sine egne liv. Fra et stilistisk 40-tallskammerspill via hard, finsk satire til eksistensiell scifi-dramedie – en fascinerende mosaikk av refleksjoner rundt kunstens betydning i våre liv.

THE EARTH IS BLUE AS AN ORANGE
Filmkunstens rolle i vanlige menneskers liv er også det store temaet i den ukrainske dokumentaren med den lange, underlige tittelen. Her følger vi en familie i Donbas-regionen for et par år siden, i en småby hvor kun kvinner og barn er igjen. Mens dokumentarteamet observerer, bestemmer familien seg for å lage sin egen film om opplevelsene sine i den tunge, voldspregede hverdagen. Filmen har vunnet en rekke internasjonale priser og vises nå for første gang i Norge.